Our first impression - Reisverslag uit Derby, Verenigd Koninkrijk van Annely Kamp - WaarBenJij.nu Our first impression - Reisverslag uit Derby, Verenigd Koninkrijk van Annely Kamp - WaarBenJij.nu

Our first impression

Door: Annely Kamp

Blijf op de hoogte en volg Annely

14 Januari 2015 | Verenigd Koninkrijk, Derby

Dag allemaal,

Omdat ik mobiel niet meer bereikbaar ben vanwege een kapotte lader en veel berichtjes heb ontvangen van vrienden/familie, wil ik jullie via deze weg op de hoogte houden van ons avontuurtje hier in Derby. Via deze weg kan jullie op een makkelijke manier allemaal tegelijk bereiken (hoop ik) en hoef ik dus ook niet het hele verhaal tig keer op nieuw te vertellen. Enjoy reading zou ik zeggen! :)

Onze eerste dag is erg vlot verlopen. Geen problemen tijdens de vlucht en we waren binnen 2 uur in Derby zelf. Het vliegveld (east midlands) waar we aankwamen was erg verlaten en rustig na mijn mening, in iedergeval niet zoals ik gewend ben van andere vliegvelden. Toen we eenmaal buiten stonden kwam de bus er al gelijk aan en konden we deze rechtstreeks pakken naar het station van Derby (zo'n half uur, drie kwartier reizen schat ik). Eenmaal op het station aangekomen hadden we eigenlijk niet bepaald een idee hoe we nou bij ons huis aan konden komen. Een aardige vrouw hebben we om advies gevraagd, zij heeft voor ons een taxi geregeld, deze is echter nooit komen opdagen.. dus toen hebben we zelf maar een taxi geregeld voor 5 pond in totaal. Volgen mij is dat best wel enorm cheap dus voor 3 personen each, maar goed.. eigenlijk heb ik totaal geen idee wat hier goedkoop of duur is.

De huisbaas is een erg aardige man, hij heeft ons opgehaald van ons nieuwe huis en we zijn samen gaan shoppen voor boodschappen en dekbedden. Hij is erg behulpzaam en dit is erg prettig! Echter was onze eerste indruk van hem nogal ehm, heftig. Dit komt door zijn verschijning in een gescheurde jas met daaronder een vies groen met wit bespikkelde shirt en bruine slonzige broek met gaten en vlekken. Hij beschreef zichzelf als een busy working man en dat viel ook wel aan hem af te lezen. Volgens mij is hij erg druk en werkt hij ontzettend veel, dit maakte het ook wel enigszins begrijpelijk dat hij zo verscheen.

In eerste instantie zijn we door een huisgenoot (die ik nooit meer echt heb gezien/gesproken) quick rondgeleid. Ik wist niet zo goed wat ik van hem en het huis moest denken.
Overal hingen spinnenwebben, zaten er rare vlekken op de muur (ik zal het jullie voorstellingen besparen door niet te zeggen wat ik dacht wat voor vlekken het waren) en overal lag ontzettend veel stof. Lampen deden het niet, de keuken vonden we erg ranzig (netjes uitgedrukt) en een van de badkamers was al helemaal een 'disaster' met heerlijke haren en andere shizzle in het putje en een douche gordijn en muur met rare vlekken. Linda, Josette en ik hadden onderling al genoeg blikken uitgewisseld maar onze huisbaas besloot ons direct mee Derby in te nemen naar de aldi (zoals ik al eerder zei) en we hadden niet echt de mogelijkheid om direct commentaar te kunnen geven.

Zijn auto was.. stoffig, enorm rommelig en hoe die man het voor elkaar heeft gekregen zicht te hebben op de weg, ik heb werkelijk geen idee.. ik kon zelf niets door de met stof besmeerde ramen zien en al helemaal omdat we links reden was het allemaal nogal apart. Zoals ik al eerder zei was de man ontzettend vriendelijk en echt een toffe gozer en heeft hij ons veel verteld over Derby. Zo heeft hij ook de hele aldi laten zien en ons met allerlei producten kennis laten maken. Zo was hij nogal verbaasd over het feit dat wij Hollanders (of naja ik dan..) nogal fan zijn van een aardappels met groente en vlees gerecht want tja, dat was volgens hem toch wel erg ongezond (that is so not heltaaay).
We hebben toen gelijk behoorlijk ingeslagen en dekbedden gekocht en keerden vervolgen terug naar onze woning.

Toen we echter het huis voor ons alleen hadden waren we totaal niet tevreden over het huis. Het was voor onze begrippen erg vies. Ik bedoel, ik kan echt wel tegen rommel en stof maar dit was voor mij (en de andere twee) toch wel het toppunt van ranzing.
Er is hiervan een melding gemaakt bij de huisbaas, hij was nogal teleurgesteld en beledigd door onze kritiek en gaf ons de keuze: of er nu (gisteravond) gelijk uit en naar een hotel (die niet meer te boeken waren) of voor de hele maand betalen en een avond blijven en de volgende dag wat zoeken. Andere wegen waren er niet, onderhandelen was niet echt mogelijk. We moesten per direct een keuze maken. Hij meldde ons dat er niets beters te verkrijgen was en dat dit nou eenmaal is hoe studenten leven hier in Engeland en dat het overal nog viezer is dan hier, het zou mij benieuwen maar goed. Hij voelde zich niet aansprakelijk, dit was de manier waarop studenten het hadden achter gelaten en dat was niet zijn verantwoordelijkheid maar de verantwoordelijkheid van de studenten. Ergens kon ik me hier wel in vinden, dat onze huisgenoten er zo'n rommel van maken kan hij natuurlijk ook niets aan doen.. al zal ik andere regels hebben gehandhaafd als ik hier de landlord was maar goed.

De keuze om te blijven of te vertrekken was een erg lastige keuze omdat er momenteel niets anders in Derby voor een korte periode te huren is en daarnaast is er weinig beschikbaar. Hotels waren relatief ver van ons af of duur en of we daar nog terecht konden was ook nog maar de vraag. Na lang overleg (ook met het thuisfront) hebben besloten om te blijven en zelf het huis maar eens goed schoon te gaan maken in de hoop dat dit ons wat gaat opleveren.
We hebben foto's gemaakt van het huis (mocht bewijs ooit nodig zijn) en ik heb zelf het gevoel dat het wel goed komt.
Echter wonen we samen met een drietal andere studenten die kennelijk wel op deze manier kunnen wonen, dus god mag weten hoe lang ons nette huisje (die nu nog enorm ranzig is) stand zal blijft houden.

Onze huisbaas gaat wel allerlei dingen voor ons fixen, dus oprecht heb ik over hem niets te klagen. Zo krijgen we een nieuwe lamp (jeuj licht!!), een douche gordijn en heeft hij gezegd ons bij alles te willen helpen. Ik heb een indruk dat hij dit ook oprecht wel zou doen mochten we meer problemen tegen het lijf lopen, maar wie weet vertrouw ik wel weer te snel.. we'll see!

Vandaag gaan we dus het huis een enorme schoonmaakbeurt geven en ga ik opzoek naar een nieuwe lader in de hoop dat ik deze cheap ergens kan kopen hier. Misschien daarna nog even langs de uni om eens te kijken waar we naar school moeten, we zien het wel.
Maar eerst: ONTBIJT!


  • 18 Januari 2015 - 14:52

    Albertine Bertelink:

    Leuk verslag Annely.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annely

Erasmus student in Derby, United Kingdom

Actief sinds 14 Jan. 2015
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 9603

Voorgaande reizen:

13 Januari 2015 - 01 Mei 2015

Derby, United Kingdom

Landen bezocht: